perjantai 26. lokakuuta 2012

Viestintäkompetenssi

Seuraavaksi on tarkoitus antautua pohtimaan puheviestinnältä valmistuneiden asiantuntijoiden osaamista.

Mielestäni viestintäkompetenssin käsite antaa oivallisen perustan puheviestinnän osaamisen analysoimiselle. Kompetenssihan itsessään tarkoittaa tiivistettynä jonkin asian monipuolista ja kokonaisvaltaista hallintaa ja osaamista.

Viestintäkompetenssin määrittelyssä voidaan tukeutua neljään pääkohtaan. Viestinnän osaajalla on tietoa tehokkaasta ja tarkoituksenmukaisesta viestintäkäyttäytymisestä sekä motivaatiota että taitoa käyttäytyä niin, että vuorovaikutusosapuolet pitävät toimintaa tehokkaana ja tarkoituksenmukaisena. Lisäksi hyvän viestintäkompetenssin hallitsija osaa ennakoida, suunnitella ja arvioida omaa viestintäkäyttäytymistä eli noudattaa viestinnän eettisiä periaatteita.

Näitä kohtia miettiessä tulee varmasti pian ajatus yhteistyökykyisestä yksilöstä ja tämä käsitys pitää paikkansa. Jo toisen vuosikurssin aikana puheviestinnän opiskelijat rakentavat vankkaa perustaa viestintäosaamiselleen. Syyslukukauden aikana suoritettava teoriaperusta muodostaa hyvän pohjan jatkossa vastaantuleville opeille. Teorioiden hallitseminen auttaa paitsi käytännön tutkimustyössä myös oman kompetenssin kehittämisessä. Teorioiden ymmärtämisen ja sisäistämisen kautta puhikselle kehittyy sisäänrakennettuja malleja siitä kuinka käyttäytyä erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Kyseessä on teorioiden käytäntöön sovittaminen oman viestintäkäyttäytymisen kautta.

Puheviestinnältä valmistunut on vuorovaikutuskäyttäytymisen asiantuntija. Hän osaa mukautua tilanteisiin, olla läsnä, omaksua erilaisia rooleja, tulkita sosiaalisia vihjeitä sekä, mikä tärkeintä, nähdä asioita toisen näkökulmasta.

Kuinka tärkeää onkaan osata hypätä toisen saappaisiin ja katsoa maailmaa toisen näkövinkkelistä? Meitä on pienestä pitäen opetettu kohtelemaan toista niin kuin toivomme itseämme kohdeltavan. Tällaisen osaamisen omaava henkilö on ympäristölleen kullanarvoinen. Parhaimmillaan hän saa ympärillään olevatkin näkemään asioita toistensa näkökulmasta

Lisäksi tätä taitoa voidaan pohtia kaupallisuuden, myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Huippumyyjä osaa asettua ostajan asemaan ja esittää asian vastaanottajalle edulliselta kannalta. Huippumarkkinoija puolestaan osaa luoda kuluttajiin vetoavia mainoksia, jolloin hän joutuu miettimään esimerkiksi mainoksen asettelua, ulkoasua, värejä yms. asiakkaan näkökulmasta. Ei ole mitenkään tavatonta, että viestinnän ammattilaisen työtehtäviin kuuluu visuaalista suunnittelua.

Jos tässä lopuksi vertailen puheviestinnän opiskelua psykologiaan, niin kenenkään ei ole syytä pahastua. Me nimenomaan yritämme sekä teemme selvää pesäeroa psykologisen arvioinnin ja viestintäkäyttäytymisen arvioinnin välille. Olen kuitenkin kuullut psykaopiskelijoiden tekevän opintojen aikana runsaasti itsereflektointia. Heidän on ilmeisesti tärkeää tuntea itsensä hyvin ennen kuin ovat valmiita hyppäämään maistereina asiantuntijan rooliin. Samanlaista on meillä puhiksilla.

Puheviestinnän opinnoissa jokainen tulee tarkastelleeksi hyvin syväluotaavasti omaa viestintäkäyttäytymistään, esiintymistaitojaan, puhetyyliään - viestintäkompetenssiaan. Tällainen itsetutkiskelu on raskasta, mutta antaa valmiudet ymmärtää muita.

Erään, jo puheviestinnältä valmistuneen, ystäväni mukaan puheviestinnän ammattilaisen valttikortteja ovat menetelmällisen ja sisällöllisen osaamisen lisäksi viestinnälliset valmiudet perustella oma osaamisemme paikka ja merkitys työmarkkinoilla, sensitiivisyyttä tunnistaa asiakkaan tai työyhteisön tarpeet sekä sosiaalista kyvykkyyttä rakentaa luottamukseen perustuvia yhteistyösuhteita.

Itse lisäisin taitotyökalupakkiin vielä seuraavia välineitä:
- Teknologiavälitteisen viestinnän hallitseminen ja  sovellusmahdollisuuksien ymmärtäminen
- vaikuttamisen taidot (missä näitä ei tarvittaisi?)
- neuvottelu- sekä haastattelutaidot (mm. rekrytointi)
- kuuntelemisen taito
- empatian osoittamisen taito
- konfliktien tunnistaminen, hallinta ja ratkaiseminen
- tehtävä- ja suhdekeskeisiä ryhmätaitoja
- kohdentamisen taito eli viesti menee perille (esim. tiedottaja lähettää hyvin kohdennetun lehdistötiedotteen toimittajalle ja työnantaja saa arvokkaan lehtijutun tiedotteen ansiosta)

Puheviestijän ammattitaito on siis pelkästään pääaineopintojen jälkeen kirjava, monipuolinen ja monissa (kaikissa) paikoissa hyödyksi oleva, mutta hyvin valitut sivuaineopinnot laajentavat osaamista ja ohjaavat monilla uravalintoja. Valikoituu kiinnostuksen kohteeksi mikä tahansa ala tai tehtävä, on puheviestinnän ammattilainen kova sana paikassa kuin paikassa.

Viestintä pyörittää maailmaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti