tiistai 20. marraskuuta 2012

AwSome

Jyväskylän yliopiston puheviestinnän tutkimuksella on kolme painoaluetta:

  1. Viestintäkompetenssi ja vuorovaikutustaidot
  2.  Interpersonaalinen vuorovaikutus yksityis- ja työelämässä
  3. Teknologiavälitteinen vuorovaikutus

Opinnoissa tutustumme muun muassa vuorovaikutustaitoihin, johtamisviestintään ja sosiaaliseen mediaan. Nykyisin vuorovaikutusta on muuallakin kuin kasvokkaiskeskusteluissa. Edellisessä tekstissä avasin jo hiukan viestintäkompetenssin käsitettä ja nyt aion paneutua hetkeksi teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen maailmaan.

Teknologiavälitteistä viestintää (TMC = Technologycally Mediated Communication) on luonnehdittu ja määritelty usealla eri tavalla ja määritelmät muuttuvat luonnollisesti teknologian kehittyessä. Muun muassa Herring (1996) on määritellyt TMC:n olevan vuorovaikutusta, jota käydään kahden tai useamman ihmisen välillä jonkin viestintäteknologian kautta.

Viestintäteknologioiden kehittyminen on ollut jotenkin varovaista viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana ja edennyt pikkuhiljaa nykyiseen pisteeseen, jossa tarjonta ylittää jo ymmärryksen, käyttökyvyt ja -kapasiteetin. Joku voisi todeta, että kehitys lähti käsistä. Jännittävää ja samalla hiukan pelottavaa on tuntu siitä, että nyt ollaan vasta alkupisteessä. Seuraava kuva selittää mainiosti viestintäteknologian kehityskaarta.


Pertti Hurmeen luentomateriaaleista kevät 2012.

Kuvasta nähdään monen nykyisin itsestäänselvyytenä pidettävän palvelun kehittyneen vasta 2000-luvun puolella. Kehityskäyrä on ollut järkyttävän jyrkässä nousussa suhteessa aiempaan teknologian aikajanaan ihmiskunnan historiassa. Mihin tässä vielä päädytäänkään?

Tämän päivän luennolla keskustelimme TMC:hen liittyvistä teorioista ja meille esiteltiin jako "old school" ja "new school" teorioiden välillä. Keskeisin ero vanhempien ja uusien näkemysten on suhtautumisessa teknologiaan osana vuorovaikutusta. Vanhemman koulukunnan ihmiset pitävät kenties kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta ideaalimpana eikä  heidän mielestään sitä voi korvata teknologialla.

Olisiko tuoreempi näkökulma kuitenkin lähtökohtaisesti sellainen, jossa teknologian odotetaan tuovan lisää mahdollisuuksia ja monipuolisuutta kokonaisvaltaiseen ja pitkäkestoiseen vuorovaikutukseen yli ajan ja paikan?


Sosiaalinen media

Tämän päivän muotikäsitteitä ainakin viestintäpiireissä on ehdottomasti sosiaalinen media eli some. Somen lyhyt määrittely tuntuu ainakin itselle vaikealta. Ensimmäisiä asioita, joita käsitteestä tulee mieleen ovat ihmiset, vuorovaikutus verkossa, yhteisö ja valtava koko.  Hienon visuaalisen esityksen somesta voi nähdä tästä.

Mielestäni TMC on tehnyt läpimurron 2000-luvulla nimenomaan erilaisten sosiaalisen median palveluiden kautta. Toinen tärkeä seikka on teknologian mobilisoituminen eli TMC:n jalkautuminen jokapäiväiseen elämäämme jokaiseen tilanteeseen. Meillä on mahdollisuus vaikuttaa ja vaikuttua jatkuvasti ja, mikä erityistä, nopeasti. Murrosta TMC-maailmassa kuvaa mainiosti seuraava kuva.

Pertti Hurmeen luentomateriaaleista kevät 2012

Kiinnostus sosiaalista mediaa kohtaan on erityisen suurta yrityspuolella yhtiöiden opetellessa käyttämään verkon tarjoamaa halpaa ja monet ihmiset tavoittavaa markkinointikanavaa. Some on kuitenkin hankala. Käyttäjät osaavat jo "väistää" mainoksia vähän samalla tapaa kuin esimerkiksi televisiota katsellessa. Mainostauon tullessa käännetään kanavaa, Internetiä selatessa voidaan vaihtaa sivustoa yhdellä klikkauksella.

Eräässä viikonloppuna lukemassani blogissani pohdittiin some-markkinointia oivallisesti. Monet yritykset lähtevät liikkeelle vääriä polkuja. Aggressiivinen ja jopa epätoivoinen tykkääjien, kommentoijien ja jakajien metsästäminen saattaa olla väärä taktiikkavalinta. M&M:n sivun blogissa mietittiin asiaa seuraavasti:

"Mitä jos keskityttäisiin ensin palvelun ja tuotteen olemassa olevien käyttäjien kuuntelemiseen sekä vuorovaikutteisen yhteyden rakennukseen heidän kanssaan."

Napakymppi.

Jatkan sosiaalisen median pohdiskelua opintojen edetessä, kokemuksen karttuessa ja taitojen kehittyessä. Asiaa aiheesta riittää monien liuskojen verran.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti